Grzyby mają doskonały przelicznik wartości odżywczych w stosunku do ilości kalorii. Borowiki posiadają wszystkie aminokwasy, które dostarcza mięso i których organizm nie jest w stanie wytworzyć sam. Większość z nich znajduje się też w składzie innych grzybów. 

Nie bez powodu grzyby określane są mianem „leśnego mięsa”, bowiem ich sucha masa składa się wyłącznie z białka, którego ilość zależy od wieku i gatunku grzyba. 

W których grzybach znajdziemy najwięcej białka?

Zdaniem specjalistów, najwięcej białka znajduje się w młodych pieczarkach (aż 44 proc.), borowikach i purchawkach. 

Z kolei suszone borowiki zawierają prawie dwa razy więcej białka niż mięso wołowe. I co ważne, białko pochodzące z grzybów jest w 90 proc. przyswajalne. 

Owocniki grzybów zawierają niewielkie ilości cukrów prostych (wyjątek stanowi boczniak, zawiera znaczące ilości glukozy, fruktozy, ksylozy i mannozy) oraz tłuszczy (około 75 proc. całkowitej zawartości kwasów tłuszczowych stanowią zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe). 

Grzyby i składniki odżywcze?

Na tzw. skali gęstości odżywczej ANDI (ang. Aggregate Nutrient Density Index) pieczarki zdobywają aż 238 punktów, podczas gdy pierś z kurczaka czy chuda wołowina jedynie 21-24 punkty, a więc 10 razy mniej. Skalę ANDI opracował wybitny specjalista medycyny żywienia, dr Joel Fuhrman. Porządkuje ona produkty w zależności od tego, ile dostarczają składników odżywczych na jednostkę kalorii (zamiast na 100 g). Jest to rewolucyjne podejście do odżywiania: skala gęstości odżywczej pokazuje nam bowiem produkty, które w tej samej ilości energii dadzą nam najwięcej zdrowotnych korzyści. 

No dobrze, a co z kaloriami, mikroelementami i witaminami?

Dziennie powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi określoną ilość kalorii. Jeśli ją przekroczymy, grozi nam nadmiar tkanki tłuszczowej. Dlatego dla naszego zdrowia korzystne jest, gdy każda ze spożywanych kalorii niesie ze sobą określony ładunek zdrowotnych dobrodziejstw, a nie jest jedynie „pustą energią”. 

W grzybach znajdziemy również witaminy z grupy B, PP, A, D oraz nieduże ilości witaminy C.

Grzyby nie zawierają natomiast witaminy B12 (jest ona obecna tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego).

Popularna kurka bogata jest w znaczne ilości witaminy B1, porównywalne z drożdżami piekarskimi. Natomiast mleczaje zawierają duże ilości witaminy A, zaś borowik i podgrzybek brunatny odznaczają się sporą zawartością cennej witaminy D.

W boczniakach natomiast znajdziemy kwas foliowy. Wszystkie grzyby zawierają witaminę PP. 

Grzyby mają w swoim składzie także żelazo, potas, fosfor, wapń, sód oraz mikroelementy – miedź, cynk, jod, mangan, przy czym w kapeluszach znajduje się ich więcej niż w trzonkach. Sięgajmy więc po ich niezwykłą moc.

 

Dziś mamy dla Was przepis na pyszne naleśniki z kurkami, a po znacznie więcej przepisów i mnóstwo ważnych dla zdrowia informacji zapraszamy na strony naszego e-booka „Cudowna moc grzybów”

NALEŚNIKI Z KURKAMI

na 12 naleśników: 

NA CIASTO: 1 szklanka mąki, 1,5 szklanki mleka, 3 jajka, 1/4 łyżeczki mielonej kurkumy, sól, olej 

NA SOS: 1 szklanka śmietany kremówki, 10 g sera rokpol, 6 łyżek oliwy, 500 g kurek (mrożonych lub świeżych), 3 ząbki czosnku, 1 cebula, 1/2 szklanki bulionu grzybowego, sól, pieprz 

Z mąki, mleka, jajek oraz przypraw robimy ciasto naleśnikowe, miksując wszystkie składniki. Smażymy na oleju 12 cienkich placków. Trzymamy je w cieple. Na patelni rozgrzewamy oliwę i smażymy posiekaną cebulę oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Kiedy cebula będzie miękka, dodajemy kurki. Dusimy je do miękkości, podlewając od czasu do czasu bulionem grzybowym. Dodajemy śmietanę oraz ser. Doprawiamy solą i świeżo zmielonym czarnym pieprzem. Ciepłe naleśniki podajemy polane sosem. 

Smacznego!

 

Czytaj także: „Grzyby wzmacniają naszą odporność, a nawet chronią przed rakiem” 

---------------------------------------

Żeby dowiedzieć się więcej o tym, jak wspierać organizm wykorzystując leczniczą moc grzybów, sięgnij po naszego e-booka, który powstał we współpracy z dietetykiem: „Cudowne właściwości grzybów”