Śmiało można powiedzieć, że Polska jest krajem superwarzyw. Nie mamy u siebie rozmaitych cennych jagód czy glonów, za to możemy korzystać z obfitości warzywnika. Szczególną moc mają nasze kapusty, kalafiory i brokuły oraz buraki – to jedne z naszych najzdrowszych warzyw! W naszym klimacie rosną pięknie i obfitują w cenne składniki. To nasza kolejna rodzima supermoc – oprócz tradycyjnie przypisanych tej szerokości geograficznej kiszonek.

Nasze warzywa mają też jeszcze jedną niezwykłą zaletę - są uprawiane u nas i choćby z tego powodu są znacznie korzystniejsze dla naszego zdrowia. Egzotyczne (choćby i najzdrowsze) produkty z drugiej części świata wiezione są w ogromnych kontenerach, by do nas dotarły nienaruszone – muszą zostać zabezpieczone konserwującą chemią. I nawet jeśli będą to substancje stosunkowo mało groźne dla zdrowia (nawet produkty bio muszą być konserwowane, jeśli chce się je przewieźć do odległego kraju i wysłać do sklepów, gdzie też będą leżeć przez pewien czas), to i tak kapusta ścięta dwa dni wcześniej czy czosnek od babci z targu będą dla nas lepsze. 

Kalafior – warzywo chroniące przed rakiem

Kalafior należy do warzyw o najsilniejszym potencjale antynowotworowym. Jego częste jedzenie może zmniejszyć ryzyko rozwoju raka prostaty, zwłaszcza w połączeniu z curry. Jak wynika z badań, występująca w tej popularnej przyprawie substancja – kurkumina – może zapobiegać rozwojowi nowotworów, zwłaszcza w połączeniu z izotiocyjanianem fenetylowym (PEITC) – substancją, która występuje w warzywach, takich jak kapusta, brukselka, kalafior, brokuły czy rzepa. To nie wszystko. Za sprawą zawartych w kalafiorze przeciwutleniaczy z grupy izotiocyjanów, może on zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka pęcherza. A to nadal nie wszystko! Codzienne jedzenie 50 g warzyw niskoskrobiowych (w tym kalafiora) zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory jamy ustnej, gardła i krtani o 28 proc.

Cebula – wspomaga płuca, obniża ryzyko zawału i chorób nowotworowych

Cebula to bogactwo witaminy C oraz wszelkich możliwych witamin, związków siarki, flawonoidów i innych substancji fitoaktywnych. Na przykład polifenole, dbające o właściwą florę bakteryjną naszego ustroju. Inną cenną wartością cebuli jest kwercetyna – silny antyoksydant o działaniu przeciwzapalnym. Zmniejsza on zagrożenie chorobami serca i nowotworami, a to tylko część jej właściwości. Kwercetyna poprawia funkcjonowanie płuc (zwłaszcza u palaczy), obniża ryzyko zawału, zmniejsza stan zapalny prostaty, obniża ciśnienie i blokuje rozwój komórek nowotworowych. Warto wiedzieć, że kwercetyna nie rozpada się podczas gotowania (zupa z cebuli jest tak samo zdrowa jak surowe warzywo).

Brokuł – kolejne superwarzywo zapobiegające nowotworom

Jest on kolejnym superwarzywem zawierającym silne przeciwutleniacze, w tym sulforafan, który blokuje powstanie nowotworowych mutacji DNA i ułatwia likwidację komórek tworzącego się nowotworu. Substancja ta chroni przed rakiem prostaty, piersi, płuc i jelita grubego. Jest tu jednak pewien warunek: brokuły muszą zostać ugotowane w prawidłowy sposób. Warzywa zachowują swoje antyrakowe właściwości, gdy są blanszowane w temperaturze nie wyższej niż 76°C. Niestety, poddawanie brokułów obróbce termicznej w wyższej temperaturze jest wstępem do mrożenia, zatem brokułowe mrożonki nie zachowują tych nadzwyczajnych właściwości. Najlepiej przyrządzać brokuły na parze, podgotowując je w ten sposób przez 3-4 minuty.

Inne badania dowodzą, że można zwiększyć prozdrowotną moc brokułów jedząc je razem z musztardą, rzodkiewkami, rukolą, surowymi warzywami kapustnymi, pomidorami oraz chrzanem wasabi.

Burak – lekarstwo na nadciśnienie i wzmocnienie organizmu

Najważniejszą właściwością buraka jest jego zdolność do obniżania ciśnienia – łatwo się o tym przekonać, pijąc szklankę soku wyciśniętego z buraka i mierząc ciśnienie po upływie pół godziny. Efekt może zaskoczyć. Prócz tego, zawarta w czerwonych bulwach witamina C zapobiega infekcjom, nowotworom i alergiom. Witamina B1 wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego, mięśniowego, a także pamięci. Zawartość kobaltu ma działanie krwiotwórcze. Wapń z buraków wzmacnia kości i zęby, a magnez wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego. A jest to tylko część wspaniałych właściwości tego superwarzywa!

Karczoch chroni przed miażdżycą, leczy wątrobę i układ pokarmowy

Karczoch zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych poprzez obniżanie stężenia trójglicerydów i cholesterolu we krwi. Odpowiada za to cynaryna – główna substancja czynna karczochów. Potrafi ona obniżyć poziom cholesterolu nawet o 60 procent. Wyciąg z liści lub korzeni karczocha pomaga regenerować wątrobę, przyczynia się też do usuwania toksyn z organizmu. Cynaryna leczy choroby układu pokarmowego, zaburzenia trawienia czy zespół jelita drażliwego.

Ponadto karczoch posiada wiele antyoksydantów: kwercetynę, rutynę, antocyjany, kwas galusowy, luteolinę, kwas kawowy, kwas chlorogenowy, sylimarynę, które wraz z cynaryną stanowią barierę dla wolnych rodników. Dzięki temu karczochy hamują produkcję komórek nowotworowych. Wciąż to nie wszystko. Zawarta w karczochach inulina pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi – dlatego nie powinno jej zabraknąć w diecie cukrzyków.

Pomidory na trawienie, młodą skórę i walkę z nowotworami

Są one prawdziwym rezerwuarem przeciwutleniaczy, pomagają więc walczyć z nowotworami. Zawierają mnóstwo błonnika i wspomagają pracę układu trawiennego. Jednak tym, co najbardziej istotne w pomidorach jest likopen, antyoksydant, który jednocześnie odpowiada za czerwony kolor warzywa. Nie tylko zwalcza on wolne rodniki, ale też pomaga zachować młodość. Co ciekawe, likopen nie ginie w procesie obróbki termicznej, ba, wręcz robi się bardziej skuteczny. Zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju nowotworów prostaty, płuc i żołądka. Istnieją również badania sugerujące, że pomidory mogą chronić przed rakiem szyjki macicy i rakiem piersi.

Pomidory zapobiegają miażdżycy: niskie stężenie likopenu i beta-karotenu we krwi wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zawałów serca i udarów mózgu. Dzięki dużej zawartości likopenu pomidory korzystnie wpływają na serce i obniżają poziom cholesterolu. Witamina C zawarta w pomidorach wzmacnia odporność. Brom korzystnie wpływa na pracę tarczycy i układu nerwowego.

No dobrze, a co chociażby z niezwykłymi właściwościami czosnku albo fasoli? O nich i o innych superzdrowych produktach przeczytasz w naszym e-booku „Prawdziwa superżywność”. Znajdziesz w nim informacje o supermocach poszczególnych produktów i przepisy na bardzo smaczne i superzdrowe dania. Zapraszamy na strony naszego e-booka „Prawdziwa superżywność”!

A dziś polecamy Wam pyszną sałatkę kalafiorową (porcja dla 4 osób).

Sałatka z ciecierzycą i kalafiorem 

 Składniki:

200 g ciecierzycy, 1 duży kalafior, sól, oliwa, 150 g pasty tahini, sok z 1 cytryny

Ciecierzycę moczymy przez noc. Odcedzamy, zalewamy świeżą wodą, solimy i gotujemy do miękkości (ok. godziny). Kalafior dzielimy na małe różyczki, wkładamy do osolonego wrzątku na 8 minut. Osączamy, układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Polewamy oliwą i posypujemy solą. Pieczemy przez 25 minut w 250°C, aż się różyczki przypieką. W miseczce ucieramy tahinę ze 120 ml zimnej wody, sokiem z cytryny i szczyptą soli na gładką pastę. Różyczki kalafiorowe mieszamy z ciecierzycą i połową sosu. Skrapiamy resztą sosu i oliwą.

---------------------------------------

Jeśli chcesz poznać inne superprodukty, dowiedzieć się, komu służą szczególnie i jak przyrządzać z nich pyszne dania, sięgnij po naszego e-booka „Prawdziwa superżywność”