Wysoka temperatura jest główną przyczyną obrzęków w gorące dni

W czasie upałów pocimy się, tracąc w ten sposób zapasy wody. Organizm zaczyna więc gromadzić ją na zapas. Dlatego najprostszym sposobem na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu, a tym samym obrzęków, jest picie odpowiednich ilości płynów i właściwa dieta.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy spragnieni czy nie, dbajmy o to, by wypijać co najmniej 2 litry płynów dziennie, najlepiej wody. Pić powinniśmy niewielkie ilości, ale często. Wtedy więcej płynów pozostanie w organizmie.

Warto natomiast ograniczyć picie kawy i innych napojów kofeinowych oraz alkoholu, które działają moczopędnie. 

Dobrym wyborem są za to świeżo wyciśnięte soki owocowe i warzywne.

A co jeśli nie jesteśmy w stanie wypić aż tyle płynów? Jako zamiennik sprawdzą się jedzone w formie przekąsek owoce i warzywa, zwłaszcza te zawierające dużo wody: arbuzy, truskawki, czereśnie, melony, ogórki czy pomidory.

Przyczyną obrzęków może być również niewłaściwa dieta

Przede wszystkim powinniśmy ograniczyć ilość soli, która zatrzymuje wodę w naszym ustroju, napojów z dużą zawartością sodu i gotowych dań z glutaminianem sodu. Sól można zastąpić świeżymi ziołami i przyprawami, które nie tylko nadadzą smak potrawom, ale też znakomicie regulują gospodarkę wodną.

Zadbać też należy o dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki potasu, który działa odwrotnie niż sód – ułatwia usuwanie nadmiaru wody. Znakomitym źródłem potasu są szparagi, seler, ziemniaki, pomidory, kapusta, kalafior, brokuły, brukselka, bakłażany, szpinak, czosnek, buraki, marchew i rośliny strączkowe (groch, fasola, soja), a także owoce, takie jak arbuzy, brzoskwinie, morele, mango, figi, kiwi, ananasy i banany.

Wodnej opuchliźnie sprzyja nabiał, głównie ser żółty, i wysoko przetworzone produkty, takie jak słodycze, potrawy w proszku i wszelkiego rodzaju fast foody (kebaby, hamburgery czy 

hot-dogi). 

Puchniemy również wtedy, gdy w naszej diecie brakuje białka. Zmniejsza się wówczas ciśnienie onkotyczne, zapobiegające ucieczce płynów z naczyń do tkanek i powstają obrzęki. Dlatego warto pamiętać, by w naszym letnim menu nie zabrakło chudego mięsa (czerwonego i z kurczaków z naturalnej hodowli), twarogu i roślin strączkowych. Dobrym źródłem białka są także ryby, jajka, orzechy, nasiona i zboża.

Inne sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Ziołowe herbatki moczopędne, przede wszystkim z mniszka lekarskiego, skrzypu polnego, pietruszki zwyczajnej, perzu, pokrzywy i rumianku. Podobny skutek przyniesie picie herbaty zielonej, yerba mate i soku żurawinowego.

Masaż – pobudza mikrokrążenie krwi i limfy, dzięki temu następuje też przyspieszone wydalanie wody z organizmu i zmniejszają się obrzęki.

Aktywność fizyczna także poprawia krążenie i zapobiega tworzeniu się obrzęków.

 

Chcesz poznać także inne przyczyny obrzęków i sposoby, jak im zaradzić? A może przepisy pozwalające się pozbyć się obrzęków? W takim razie zapraszamy na strony naszego e-booka „Wielka księga zdrowych diet na 4 pory roku. Wiosna i lato”. Dziś proponujemy Wam jeden z naszych przepisów:

Zupa z czereśniami

(dla 4 osób)

600 g wydrylowanych czereśni

1/2 szklanki śmietany

1 łyżeczka mąki ziemniaczanej

80-100 g cukru

goździki i cynamon do smaku

Czereśnie myjemy, zalewamy wrzącą wodą, dodajemy przyprawy, gotujemy, przecieramy przez sito lub miksujemy. Następnie łączymy ze śmietaną wymieszaną z mąką i cukrem, chwilę gotujemy, doprawiamy do smaku. Podajemy na zimno lub gorąco z makaronem lub biszkoptami.

---------------------------------------