Nasza flora jelitowa ma niezwykłe zdolności adaptacyjne – błyskawicznie przystosowuje się do zmian w sposobie odżywiania. Gatunki, które żywią się tym, co jemy najczęściej – rosną w siłę (potrafią podwajać swoją liczbę co 30-40 minut). Natomiast te potrzebujące pokarmów, których nie spożywamy, będą w mniejszości. 

Ale wystarczy, że zmienimy sposób odżywiania na dietę jelitową i proporcja szybko może się odwrócić. Zatem nigdy nie jest za późno na to, żeby zadbać o prawidłową florę jelitową. 

Zastosowanie niżej wymienionych 5 zasad pomoże ci szybko dokarmić pożyteczne bakterie i wzmocnić odporność oraz uchronić się przed poważnymi chorobami! 

Jemy warzywa 

Mogą być pieczone, ale dobrze, żebyśmy znaczną ich część jedli na surowo. Wtedy bowiem docierają aż do jelita grubego i tam dokarmiają naszą pożyteczną florę bakteryjną. Na talerzu powinny znaleźć się przede wszystkim zielone warzywa liściaste (szpinak, szczaw, brokuły, jarmuż). 

Ograniczamy mięso 

Najgorsze pod tym względem są wędliny i pasztety – mocno przetworzone z dodatkiem wielu substancji działających prozapalnie. Jeśli nie możemy obejść się bez mięsa, wybierajmy indyka albo kurczaka zagrodowego – są najmniej naszpikowane chemią.

Rezygnujemy z cukru 

Cukier to pożywka dla złych bakterii jelitowych. Cukier jest nie tylko w ciastkach i cukierkach. Również w wielu rodzajach pieczywa, czy płatkach śniadaniowych. Starajmy się też ograniczyć wysokowęglowodanowe makarony i biały ryż. Tak samo skutecznie jak cukier karmią złą florę bakteryjną. 

Ograniczamy nabiał 

Zawiera dużo cukru – pozostawiamy jednak fermentowane produkty mleczne typu jogurt i kefir – bo one mają pożyteczne bakterie. To co wyrzucamy, zastępujemy zdrowym i pełnym błonnika (cennego dla flory jelitowej) ziarnem, takim jak kasza jaglana, kasza gryczana niepalona (zdrowsza od prażonej) oraz komosa ryżowa. Ta ostatnia zawiera więcej wapnia niż krowie mleko!

Wybieramy zdrowe tłuszcze, 

bo wyciszają przewlekłe stany zapalne. Takie właściwości mają kwasy tłuszczowe omega-3. Znajdziemy je w oleju lnianym, rzepakowym, oliwie z oliwek. Warto tu pamiętać, że olej lniany – najbogatszy w zdrowe kwasy tłuszczowe jest bardzo nietrwały – kupujmy go w małych ciemnych butelkach, a po otwarciu przechowujmy w ciemnym chłodnym miejscu, nie dłużej niż 3 tygodnie. Spożywamy go wyłącznie na zimno. Podgrzany traci swoje cenne właściwości. 

Oprócz zdrowych olejów, w naszej diecie powinny znaleźć się też tłuste ryby, awokado (jedno dziennie), orzechy włoskie – również bogate w omega 3. Nowe badania wykazują że ci, którzy dbają o przyjmowanie kwasów omega-3, mają znacznie lepszą florę jelitową. 

 

Jeśli interesuje Cię jakie objawy daje zespół jelita drażliwego i jaką dietę należy stosować, zapraszamy do przeczytania wcześniejszego wpisu na naszym blogu: „Zespół jelita drażliwego: jakie daje objawy”

Jeżeli jednak chcesz dowiedzieć się więcej na temat diety wspierającej jelita i poznać przepisy na świetne, zdrowe dania, zapraszamy na strony naszego e-booka „Gdy chorują jelita, choruje cały organizm”

 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i poznać dietę służącą jelitom, sięgnij po naszego bestsellerowego e-booka „Gdy chorują jelita, choruje cały organizm”