Oprócz specjalistycznych leków i regularnych ćwiczeń, w złagodzeniu niektórych objawów chorób reumatycznych pomóc może odpowiednia dieta. 

Bardzo przydatne są te produkty żywnościowe, które wspomagają układ odpornościowy. Jedzmy owoce i warzywa, aby dostarczyć organizmowi przeciwutleniaczy (antyoksydantów). Brokuły, marchew, bataty, dynia to źródła beta-karotenu, owoce cytrusowe, wiśnie, ananasy bogate są natomiast w witaminę C. 

Należy zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej, tłuszczów zwierzęcych, a jeść więcej pieczywa, makaronu, ryżu i tłustych ryb. 

Korzystnym uzupełnieniem diety przeciwreumatycznej są produkty obfitujące w kolagen. Składniki aktywne kolagenu ograniczają aktywność enzymów prozapalnych i ułatwiają regenerację zmienionych chorobowo tkanek. Kolagen występuje w galaretkach. 

Wytwarzanie hormonów tkankowych podtrzymujących stan zapalny ograniczają związki siarkowe czosnku i cebuli oraz substancje aktywne imbiru, kurkumy i goździków. Objawy choroby łagodzą też inne substancje zawarte w wymienionych tu produktach. W naszym e-booku „Choroby reumatyczne” prezentujemy Wam przepisy, podpowiadając, co z nich zrobić, żeby jedzenie było zdrowe, ale nie nudne. 

Produkty poprawiające zdrowie stawów:

Ananas

Jest najlepszym źródłem bromeliny, enzymu, który specjaliści medycyny naturalnej od dawna stosują w leczeniu stanów zapalnych stawów. 

Można przyrządzić sałatkę owocową z jabłek, gruszek, truskawek itp., dodając na przykład banany, rodzynki, orzechy i udekorować plastrami ananasa, wkładając w środek każdego czereśnię. Można też zrobić galaretkę i udekorować ją plastrami ananasa i bitą śmietaną. 

Awokado

To tłusty, delikatny owoc, który zawiera mnóstwo pożytecznych składników. Najważniejsze z nich to witaminy E i C – przeciwutleniacze chroniące organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, odpowiedzialnych między innymi za wywoływanie procesów zapalnych. Owoc awokado zawiera również sporo beta-karotenu, potasu (niezbędnego do funkcjonowania nerwów oraz mięśni) i tłuszczów – połowa z nich to tłuszcze nienasycone. 

Banany

To owoce bogate w potas, pierwiastek o podstawowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego. Zawierają również witaminę B3 i B6 oraz skrobię. 

Bataty

Bulwy tej rośliny zawierają duże ilości saponin steroidowych, działających przeciwzapalnie. Batat często wchodzi w skład mieszanek ziołowych o działaniu przeciwreumatycznym. Bataty można jeść na surowo, gotować lub piec. Chociaż potocznie nazywane są słodkimi ziemniakami i przypominają je wyglądem, nie są z nimi spokrewnione. Są dwie odmiany batatów – wilgotna, o pomarańczowym miąższu, jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu i sucha o miąższu kremowym. Obie zawierają potas, witaminę C i błonnik. 

Czereśnie i wiśnie

Zawierają co prawda 80 proc. wody, ale pozostałe 20 proc. to węglowodany, głównie cukry i mnóstwo potasu, wapń, magnez, żelazo, miedź, fosfor, chlor, a także witaminy A, C i z grupy B. Mają własności antytoksyczne i odtruwające. Zalecane dla osób cierpiących na choroby reumatyczne. Powodują też obniżenie poziomu kwasu moczowego, dlatego sok z tych owoców jest stosowany jako doskonałe lekarstwo na dnę moczanową. Już starożytni Galowie zauważyli, że przynoszą ulgę cierpiącym na artretyzm i zmniejszają wywołane tym schorzeniem opuchnięcia stawów. 

Galaretki

Zawierają kolagen wchodzący w skład chrząstki stawowej. Usprawnia on działanie zaatakowanych reumatyzmem kości i stawów. Znajdziemy go w galaretkach mięsnych, rybnych i owocowych. 

Imbir

Działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo, stosowany jest w leczeniu schorzeń reumatycznych. 

Seler

Sok z selera jest doskonałym środkiem diuretycznym, zwiększającym przepływ moczu przez nerki, co może łagodzić objawy dny moczanowej. 

Oto, co o selerach pisze w swoim „Zielniku lekarskim” (Warszawa 1938) doktor August Czarnowski: „Kurację selerową zaleca się w podagrze, gośćcu, artretyzmie. Seler nie tylko nie dopuści do choroby, ale także pomoże w jej leczeniu. W tym celu należy gotować dwa lub trzy selery, codziennie pić otrzymany sok i o ile można jeść także ugotowane selery.” I dalej: „Odwar z liści (40 dag na 1 l wody) zmieszać z mlekiem i pić na czczo.” 

Współcześni dietetycy też zalecają jedzenie selera i picie soku z niego codziennie. Twierdzą, że czyści krew i przedłuża młodość. 

Tłuste ryby

Tłuste ryby, takie jak sardynki, łosoś, tuńczyk, halibut, makrela są najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które łagodzą objawy chorób reumatycznych. Kwasy omega-3 mają właściwości przeciwzapalne i są bardzo korzystne w leczeniu zapalenia stawów. 

 

Po zdrowe dla stawów przepisy i inne sposoby na poprawę ich funkcjonowania zapraszamy Was na strony naszego e-booka „Choroby reumatyczne”

Czytaj także inne wpisy o tej tematyce:

---------------------------------------

Po wartościowe i smaczne przepisy na dania poprawiające zdrowie stawów zapraszamy na strony naszego e-booka „Choroby reumatyczne”